Kós Károly tér 4 régen.jpg

Az 1980-as évek végén került sor a Kós Károly teret övező épületek egy részének felújítására. A Wekerletelep lakóházainak felújítása a hatvanas évektől folyamatos volt. Ennek műszaki tartalma időközben változott, a nyolcvanas években már nemcsak a homlokzatra terjedt ki, hanem komfortosítással, esetenként a tetőtér beépítésével is együtt járt. A lakások korszerűsítése mellett szempont volt Wekerle arculatának, építészeti értékeinek megőrzése is. Ez utóbbiban a Kós Károly tér épületei és kapui kiemelkedő jelentőséggel bírnak.

A nyolcvanas évek közepén a kerület vezetői erőteljes lobbizásba kezdtek, hogy a Fő tér (Petőfi tér, majd Kós Károly tér) épületei felújításra kerüljenek, ehhez a Főváros forrásokat biztosítson. Erőfeszítéseinket siker koronázta: 1988-ban közel százmillió Ft állt rendelkezésre ahhoz, hogy a tér körbetatarozása elkezdődhessen. A Kós Károly téren az 1-4. számú épületek felújítása és korszerűsítése vált lehetővé úgy, hogy a szakemberek javaslatai alapján a tágas tetőterek is beépítésre kerülhettek. Sajnos, ahol elkezdődött a felújítás, ott hosszú időre be is fejeződött. A négy épület tetőterében tíz lakás került kialakításra.

A lakások bérlőinek kijelölésére a tanácsi lakásokkal kapcsolatos szabályok voltak érvényesek. Ugyanakkor Kispest vezetőinek az új lakásokkal kapcsolatban sajátos tervei voltak. Nevezetesen, hogy a tetőtéri lakások egy részét művészeknek kellene kiutalni. A tíz lakásból ötre kapott a kerület bérlő-kijelölési jogot. Ebből egy lakást, a Kós Károly tér 3-ban, az épületet tervező Kós Károly unokájának utaltunk ki. A többi négy lakás bérlőinek kijelölését viszont átruháztuk a Képzőművészeti Alapra, hiszen a rusztikus, nagyterű lakásokat műterem-lakásként javasoltuk hasznosítani. A tetőtéri lakások a javaslatuk szerint lett bérleményként kiutalva.

LAKHZ_~1.JPG

A Kós Károly térre költözött művészek beilleszkedtek Kispest kulturális életébe, közülük külön is kiemelem a Ferenczy Noémi-díjas Hernádi Paula festő- és grafikusművészt, aki Kispest kulturális közéletének is részese. A kerület vezetőinek a Kós Károly téri művészlakásokkal kapcsolatos szándéka abból fakadt, hogy a gyorsan fejlődő városrészben legyen több kultúra, Kispesten is leljenek otthonra a szellemi és kulturális élet jeles személyiségei. A műteremnek is alkalmas lakásoknak erre a célra való hasznosítását ma is támogatandó, Kispest értékeit növelő döntésnek tartom, az ebben való személyes részvételem ma is jó érzéssel tölt el.

Az előbbiekben lényegében rövid összefoglalást adtam a tér egy részének megújulásáról, a tetőtéri lakások művészek részére történő juttatásáról. Bizonyára vannak még sokan, különösen a Kós Károly tér lakói között, akik arra is emlékeznek, hogy ez nem volt konfliktusmentes ügy.

A tetőterek művészek részére való beépítéséről a kerületi tanács egyik vezetője Wekerlén lakossági fórumot tartott, terveinkbe az ott élőket beavatva, véleményüket kikérve. Az elgondolást, a Kós Károly tér körbetatarozását, a tetőterek beépítését, azok művészek részére való hasznosítását a fórum résztvevői pozitívan értékelték, azt támogatták. Nem kis meglepetésünkre Mester Ákos népszerű műsorában viszont súlyos kritikát fogalmaztak meg. A ”168 óra” közismert újságírója, Tarnói Gizella készített riportot a témáról, melyben az a „vád” hangzott el, hogy a Tanács a demokrácia játékszabályait nem tartja be, döntését az érintettek véleményének figyelmen kívül hagyásával hozza meg. Azok után, hogy terveink széles körű nyilvánosságot kaptak - annak véleményezésével az érintett lakosság élt is - lényegében negatív színben tüntettek fel az ország nyilvánossága előtt olyan ügyben, amiben megítélésem szerint inkább elismerés illetett volna minket.

Kós Károly tér tetőterek vágva.jpg

Akkor is úgy véltem és ma is úgy látom, hogy mind a megvalósítás céljai, mind a döntéshozatal módja inkább egyetértő támogatást, mint a széles közvélemény előtti megbélyegzést érdemelték volna ki. Ennek politikai üzenetét természetesen értettem. A Kós Károly tér felújítása, a művészlakások építése olyan időszakban volt, amikor már a gyengülő hatalmat lehetett bírálni, de a felső vezetésre célozni még kevés volt a bátorság, az alsóbb szinteket, mint például egy kerületi tanácsot viszont már kockázat nélkül lehetett célba venni. Erre láttak alkalmat a 168 óra szerkesztői, a demokrácia-deficitet szóvá téve. A riportban megfogalmazottakat, szándékainkat beárnyékoló és eljárásunk demokratizmusát megkérdőjelező megközelítést vissza kellett utasítanunk.

Tarnói Gizellát, a riport készítőjét meghívtuk egy újabb, immár általam tartott fórumra. Az újságíró ott sem tapasztalt mást, mint egyetértést, és hozzáteszem, demokratikus légkört is. A "168 óra" kénytelen volt ismételten foglalkozni a témával, amire én is meghívást kaptam. Értve természetesen egy társadalompolitikai műsor előbb említett szándékát, magam részéről lényegében lezártnak tekintettem megtámadásunkat. Lezártnak tekinthettem volna, ha nem szerveznek tiltakozást helyben, a Kós Károly tér lakói között a művészek betelepítése ellen.

A téren a kb. 380 lakóból mintegy 320-an írták alá a már elhunyt, de a rendszerváltás után a kispesti MDF-ben és az önkormányzatban politizáló dr. Ráduly Endre által szerkesztett petíciót. Elképesztő érvek voltak a művészeknek a Kós Károly térre való betelepítése ellen. Alapvetően veszélyeztetettnek látták a telep polgári nyugalmát, kimondatlanul is azt sugallva, hogy a művészek deviánsak, a környezetet zavaró, onnan kirívó személyek. Az akció során olyan feltételezések is elterjedtek, hogy zenészek vagy szobrászok is költözhetnek a tetőterekbe, ami nyilván a környezetet zavarja, megbontva a helyet jellemző békés, polgári nyugalmat. A petícióra természetesen reagálni kellett, eloszlatva a tévhiteket és a tudatos zavarkeltést.

A lényeget tekintve a „168 óra” riportja és a helyi tiltakozás között azonosság volt, ami a rendszerváltás előtti időszak politikai viszonyaival volt összefüggésben. Bizonyára nem bántom meg az azóta elhunyt dr. Ráduly Endre emlékét, ha akcióját ma is politikai természetűnek tartom. Vele a későbbi években többször találkoztam, kapcsolatunkat a magam részéről akár udvariasnak, szívélyesnek is nevezhetném. Sajnálatomra azonban nem tette meg azt, hogy legalább némi önkritikával viszonyult volna - ha másért nem, a Kós Károly térre költözött művészek miatt - az általa szervezett tiltakozáshoz, ahhoz, amihez a nevét adta.

bkh.jpg

Ma már bizonyára kevesen emlékeznek a művészlakásokkal kapcsolatos „perpatvarra”. Fontos természetesen az, ami maradandó. Az, hogy a Kós Károly tér egy része a Hungária út fölött átívelő kapuval együtt felújításra került, a tér egy része megszépült. Kispest és Wekerle lakói, a tér építészeti értékei, valamint az odaköltött művészek békében megférnek egymással. Kispest szépült, szellemi és kulturális élete pedig gazdagodott. A többi, a velejáró események pedig felednivalók.

A bejegyzés trackback címe:

https://kispestanno.blog.hu/api/trackback/id/tr115621985

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása